امارت اسلامی بعد از پیروزی، برخی اقدامات محدود کننده را نسبت به پیروان مذهب اهل تشیع افغانستان، اعمال نمودند که می توان به حذف مضامین فقه جعفری از مدارس و دانشگاه ها، حذف محاکم احوال شخصیه اهل تشیع، عدم عضویت روحانیون شیعه در شورای علمای ولایتی و... اشاره نمود. با این حال تعداد از اعضای شورای علمای شیعه افغانستان در تلاش هستند با رهبری امارت اسلامی تماس برقرار نموده و در خصوص اعاده حقوق اساسی اهل تشیع افغانستان با این افراد بحث و تبادل نظر نموده و نظر آنها را در این رابطه جلب نمایند.

امارت اسلامی بعد از پیروزی، برخی اقدامات محدود کننده را نسبت به پیروان مذهب اهل تشیع افغانستان، اعمال نمودند که می­توان به حذف مضامین فقه جعفری از مدارس و دانشگاه ها، حذف محاکم احوال شخصیه اهل تشیع، عدم عضویت روحانیون شیعه در شورای علمای ولایتی و... اشاره نمود. با این حال تعداد از اعضای شورای علمای شیعه افغانستان در تلاش هستند با رهبری امارت اسلامی تماس برقرار نموده و در خصوص اعاده حقوق اساسی اهل تشیع افغانستان با این افراد بحث و تبادل نظر نموده و نظر آنها را در این رابطه جلب نمایند.

مولوی «عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست‌وزیر حکومت طالبان در دیدار با جمعی از علما و بزرگان اهل تشیع در کابل اظهار داشت: به مطالبات جامعه تشیع رسیدگی خواهد شد. معاون اداری نخست‌وزیر حکومت طالبان گفت: افغانستان خانه مشترک همه اقوام و اقشار مختلف مردم است.

وی در ادامه افزود: امارت اسلامی به عنوان یک حکومت مسئول در خدمت ملت افغانستان است. مولوی حنفی اظهار داشت: ترقی و توسعه افغانستان با همکاری و سعی و تلاش بی‌دریغ تمامی شهروندان این کشور میسر می‌شود بنابراین باید همه در دفاع از تمامیت ارضی و نظام کنونی متحدانه عمل کنند و در ترقی و توسعه سهیم شوند.

ارگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این دیدار علما و بزرگان تشیع ضمن ابراز خرسندی از تأمین امنیت در افغانستان تأکید کردند برای تقویت هرچه بیشتر نظام کنونی در افغانستان تلاش می‌کنند. شرکت‌کنندگان در این دیدار از حکومت افغانستان خواستند تا درزمینه ایجاد مدارس، مراکز بهداشتی و درمانی همچنین ساخت و ترمیم راه‌های ارتباطی به استان‌های شیعه‌نشین نیز توجه کند. معاون اداری نخست‌وزیر حکومت طالبان در پایان این دیدار تأکید کرد به مطالبات جامعه تشیع رسیدگی خواهد شد.

منبع افغانستان اینترنشنال

تاریخ: 10/4/1403

کد خبر 20120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =